Aug 8, 2011

Malang Tidak Berbau!!...Kisah Benar!! #2


 Adakah anda tahu bila anda akan ditimpa kemalangan?....Ya,tepat sekali jawapan anda...'Tidak'....maka itulah yg terjadi keatas diri saya pada 14/11/96 dimana saya telah terlibat didalam satu kemalangan jalanraya yang agak teruk...yang kesannye sehingga ke hari ini dan saya trauma utk menaiki motosikal...."Say No To Motorcycle" tapi itulah minat aku...masalah betul....isk....nak tau ag?...klik la pe lagi...


bila la boleh pakai ni?...hmm..

wow seksi beb!...korunk suker la tu tengok...wakaka

  Begini ceritanya, ayah saya ingin mnghantar saya utk upgrade pembelajaran saya dalam segi bidang ukur tanah yakni sebagai drafsman yang lebih profesional kerana saya bekerja di office beliau dan ayah suka tengok kerja saya yang amat teliti dan cepat belajar malah lebih baik hasil yang saya lukiskan dari pekerjanya...dan beliau mahu saya menyambung pembelajaran di Wisma Ukur Tanah yg trletak di Taman Permata, Kuala Lumpur yang mana berdekatan dengan rumah abg sulung saya di Wangsa Budi.  Saya mmpunyai sebuah motosikal di kampung pada masa itu dari model suzuki RC80 dan mngambil keputusan menghantarnya ke K.L utk kemudahan saya utk berulang alik disana utk belajar...
 Saya terus berangkat menuju ke K.L dengan bas seminggu(yg ni sy xpasti) sebelum waktu saya akan mendaftarkn diri utk belajar. 2-3 hr selepas itu Ayahanda saya sampai di K.L dan mmberitahu motorsikal saya sudah tiba di sykt hantaran....So, saya telah pergi dengan seseorg(xpasti siapa) bagi mngambil motor tersebut di Jln Peel.
Selesai urusan dokumentasi semua dengan sykt trsebut, saya terus menaiki motor tersebut utk pulang ke rumah abg sy...

  Sepanjang perjalanan pulang semuanya masih elok dan tiada apa2 yang curiga akan berlaku....dan saya menunggang seperti biasa tanpa rasa ade musibah yang akan berlaku pada diri saya dan setibanya saya di satu persimpangan lampu isyarat di Wangsa Melawati brdekatan pasaraya Carrefour, saya telah dilanggar dari sisi oleh sebuah kereta yg dibawa oleh seorang remaja yang mana beliau baru saje mndapat lesen kereta beliau....Akibat dari perlanggaran tersebut, saya telah terpelanting dan terhantuk ke lampu isyarat serta menyebabkan topi keledar saya jenama SHOIE retak...dan saya terus tidak sedarkan diri...kereta tersebut hanya mengalami kerosakan sedikit & tayar pecah, manakala motor saya hanya bengkok handle & lampu signal pecah...orang awam yang berada disana yg melihat mungkin telah membantu menghubungi ambulans utk mmbawa saya yang teruk ke hospital GH...terima kasih saya ucapkan pada mereka jika mereka membaca coretan ini....(utk makluman anda,hasil cerita diatas digambarkn oleh org2 yg tahu akan kejadian tersebut serta sedikit yang masih saya dapat ingati..)dan saya dirawat oleh hospital dimana saya berada didalam keadaan koma.

  Mengikut ape yang diberitahu oleh abg saya yang juga seorang doktor di HUSM KB yang berada disana semasa saya berada didlm keadaan kritikal itu: "Masa Yie terlantar kt hospital tu , we thought we lost U forever, everyday we doa and I read Asmaalhusna plus solat hajat...Your GCS is only 3 plus the hospital even do not want to admit you to ICU just ventilated kat A&E aje with a portable (meaning 'temporary expecting non-survival') ventilator...so Bro...really need to reflect the 'chance' that is given by ALLAH to you..." ini kata-kata dari beliau yang menunjukkn betapa seriusnye keadaan. Yang mana saya mengalami pendarahan didlm otak, paru-paru pecah disebabkn tertusuknye tulang rusuk yang patah dan dislocated of shoulder[yang ini hospital xdpt trace tapi hanya selepas saya sudah kuar dari hospital selepas buka anduh tangan kanan yg cedera barulah ianya diketahui dengan hadirnya kesakitan yang amat].

  Dan saya beryukur serta berterima kasih kpd semua yang telah berdoa memohon kpd Allah supaya saya slamat...serta tungkus lumus para jururawat dan doktor yang berusaha utk menyelamatkan saya, tiada terungkap dgn kata-kata...malah kesan dari kemalangan itu masih ade sehingga hari ini yakni saya tidak boleh simpan memory ape2 didalam otak utk waktu yang lama sepertimana org normal....Namun saya sentiasa bersyukur kehadrat Illahi yang telah mmberi peluang utk saya kembali kedunia ini buat kali ke-2 bagi membuat amalan2 dan suruhan2Nya....Alhamdulillah Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Aziz, tanpa kuasaMu sudah tiada aku dimukabumi ini...dan aku bersyukur kepada Mu Ya Allah...Ya Muhaimin, Ya Wadud, Ya Karim, Ya Latif, Ya Somad, Ya Adzim, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Dzajalalilwaikram.....Subhanallah..Walhamdulillah...Walailahaillallah...Wallahuakhbarr...!!!...1000x

 Jadi dengan itu, disini ingin saya nasihatkan anda supaya berhati-hati semasa di jalanraya...malang itu tidak berbau...tidak mengenal erti usia....ianya ade dimana-mana tak kira dimana anda berada....Akhir kata "Solat la kamu sebelum kamu disolatkan, jagalah amalan2 kamu kerana maut juga tidak mengenal usia".....

Selamat membaca....lagi kisah benar akan kembali menemui anda....
(harap maaf... tiada gambar semasa kejadian atau mungkin tiada dlm simpanan saya tapi dlm simpanan orang lain)

2 comments:

  1. Alhamdulillah ..masih dipanjangkan usia ..

    ReplyDelete
  2. syukur alhmadulilah abe yie sembuh... kalau dop ekin xkenal doh abe yie... hehehehhehe... ekin dah anggap abe yie abg angkat taw.. huhuhuhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...