Aug 12, 2011

[Kisah Benar] Pengalaman semasa di Madinah Al-Munawarrah

Masjid Nabawi Al-Munawah

    Pernahkah anda sampai ke Madinah?...mungkin ade yang pernah, mungkin juga ade yang belum lagi sampai seru untuk kesana...apapun itu satu tujuan & niat yang baik untuk ditunaikan...jika anda berniat insya'allah akan ditunaikan oleh Yang Maha Esa...
Namun bukan persoalan atau cerita yang ingin saya bangkitkan disini. Yang ingin dikongsikan bersama adalah saya telah pun sampai kesana dengan izin dari Allah,Ya Rahman Ya Rahim...saya pergi kesana dengan abang saya...dan dari beberapa tunjuk ajar dari beliau saya gunakan untuk menjalankan aturan cara-cara membuat Umrah...

Saya kesana adalah untuk membayar nazar yang telah dibuat oleh Arwah Ibunda saya semasa beliau masih lagi bernafas di muka bumi ini...nazar itu dibuat oleh beliau ketika saya berada didalam keadaan tenat di hospital akibat kemalangan motosikal yang teruk....peluang untuk hidup pada waktu itu hanyalah 30%....dan mungkin atas sebab doa ibu & nazar darinya serta makbulnya doa dariNya saya selamat...alhamdulillah kami tunaikan hasratnye.




Aturan membuat umrah kita harus ke Madinah terlebih dahulu sebelum kita ke kota Mekah...jadi setibanye disana kami membuat amalan-amalan yang wajib bagi kite tunaikan seperti biasa...Untuk makluman, saya mungkin pada masa itu tidak cukup amalan-amalan semasa kehidupan lepas serta banyak dosa dan Allah telah memberi azab yang agak siksa pada diri saya apabila masuk hari ke-2 saya berada di Madinah yakni didalam Masjid Nabawi masjid Rasulullah dimana makam beliau berada disitu...Dari kampung saya telah membeli satu pasang selipar untuk dipakai bagi menjalankan kewajipan Umrah disana...Dipendekkan cerita, pada hari ke-2 itu saya pergi untuk menunaikan solat Fardhu Zohor seperti orang-orang lain dan memakai selipar yang baru itu...dan saya masuk ke dalam Masjid sepertimana orang-orang lain dan membawa selipar itu dengan membungkus kedalam plastik dibawa bersama...Sesampai ke ruang solat saya letakkan selipar itu di satu tiang bersebelahan dengan tempat saya akan solat...Imam memulakan bacaan-bacaan ayat suci Al-Quran dan kemudian memulakan solat...sehinggalah tamat aturan...
Nak dijadikan cerita, setelah selesai semuanye, nak keluar la kan...so saya pun nak amik selipar saya tadi..tengok-tengok aikk?...mana peg?...tadi ade...so...saya pun sabar je la...keluar la mcm tu saje [berkaki ayam tanpa apa-apa lapik]...sehingga sampai ke batu marmar putih [yang ini terletak diluar masjid slepas pintu dan tangga] dan ade satu line hitam marmar dan selepas itu marmar yang warnanye kekuningan sedikit yang membezakan...so semasa berjalan diatas marmar putih kaki tak rasa pape macam biase je...setibanye saya ke marmar selepas marmar garisan line hitam, saya merasakan suatu rase yang amat panas dikaki saya setelah saya pijak ke batu marmar yang kekuningan tu...dan bermula dari situ saya terpaksa melompat-lompat untuk balik ke hotel [hotel terletak diluar pagar masjid-jarak lebih kurang 200m] macam beruk la boleh dikatakan...hinanya saya pada masa itu....namun saya tekad dan berdoa jika ini pembalasan atas dosa-dosa saya dan mengangkat tangan seraya berdoa: 'Ya Allah aku sabar keranaMu Ya Allah..'.Saya teruskan juga...melompat pun melompatla...dan sampai ke pintu masuk hotel dan terus meluru masuk ke bilik untuk melihat kecederaan...huh agak parah juga...abih kulit kaki dah takde...dah nampak skit lapisan yang ketiga kulit dah dekat ngan isi...uih sakitnye takley citer....beristifar je la yang dapat saya buat...sakit dah sakit nak buat camne lagi...yang saya pikir kat kepala otak, inilah ujian dari Allah keatas hambaNya yang dikasihiNya....




Beberapa minit kemudian barulah abang saya pulang juga dari masjid...dialah yang tolong cari ubat serta pembalut kat farmasi untuk redakan kupasan kulit yang kena panas tu...tapi saya stil takley pijakkan kaki walaupun berbalut so terpaksa solat duduk bagi solat-solat seterusnya pada hari itu dan esoknya....dan sentiasa memohon dariNya akan keampunan atas dosa-dosa lalu..."Ya Allah hanya kau Yang Maha Kuasa,Yang Maha Menyayangi lagi Maha Mengasihani...ampunkanlah dosa-dosaku,dosa-dosa ibuku,dosa-dosa ayahku,dosa-dosa adikbradikku,dosa saudara-saudaraku,dan tak lupa dosa-dosa semua kaum muslimin dan muslimat samaada mereka masih hidup atau telah tiada dimukabumiMu Ya Wadud....sesungguhnye kami ini hina dan kejam....tunaikanlah doa kami kerana hanya Kamu Yang Maha Kuasa....Ya DzaJalalilwaikramm.....amin..amin...Ya Robba Alamin."


makam Rasulullah S.A.W


Namun itu semua hanya ujian dari Allah untuk diri saya....itu yang siksa kita tinggalkan....walaupun begitu,disini saya ingin ceritakan betapa indahnya ketika berada disana...keindahan yang amat sehinggakan tak terkata....baik di Madinah mahupun di Mekah...oh ya kalau tak silap saya semasa di Mekah saya mungkin telah bertemu pandang dengan Nabi Khidir yang sangat lawa,hensem,tak boleh nak bagitau macammana rupanye tapi kalau tengok fuhh...smart...hensem....indah...bersih suci muka die...pasti tergoda kaum wanita jika melihatnya...dan macam-macam lagi keindahan disana....
Nasihat saya...tunaikanlah kewajipan anda apa yang wajib didalam suruhan Allah...jangan tinggal solat....sebelum anda sampai kesana...namun begitu jika anda telah diseru kesana, pergilah dan tunaikanlah dengan sepenuh hati hanya kerana Allah bukan kerana terpaksa mahupun untuk membangga diri...[ini lagi Allah bagi azab yang lagi menyiksakan...wallahualam...]..jangan bersifat takaburr ketika berada disana...sifat-sifat yang Allah tidak suka kita jauhkan dari dalam kepala otak kita...yang perlu ada hanya ingatlah kita berada disana sebab kita nak tunaikan suruhan Allah, kewajipan kita kepada Allah SWT...sebagai hambaNya.




Akhir kata saya berharap semua kekawan saya juga dapat menunaikan Umrah sepertimana saya tunaikan...dan lebih baik & mabrur....insya'allah....moga Allah memberi peluang & petunjuk kepada kite semua untuk berada di Tanah Suci Allah....


Selamat membaca dan berilmu...
Subhanallah!!!...Walhamdulillah...!!!...Walailahaillallah...!!!...Wallahuakhbarr!!!  33x

3 comments:

  1. entry yg bagus... ekin baca sayu hati ni... begitu besar kekuasaan Allah...

    ReplyDelete
  2. wahhhhhhhhhhhhhhh! ;)
    sgt teruje bace. bersemangat!

    ReplyDelete
  3. haa..apa lagi pasangkan hajat untuk menunaikannya...tidak semestinya kita perlu membuat haji..tp untuk mengenali lebih dekat amalan itu wajar kita mulakan dengan membuat umrah...insya'allah ade hikmah....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...